Pyhä Henki

                         Paavalin mukaan tässä maailmassa ja tämän maailman ihmisillä on monenlaista jumalaa. Paavali kirjoittaa 1.Tess.4:8 kuinka Jumala antaa Pyhän Henkensä Häneen uskoville. Tästä voi päätellä, että Pyhä Henki onkin Jumalan Henki. Koska Raamatun mukaan maailmassa on monenlaisia jumalia, niin silloin maailmassa on myös monenlaisia henkiä, jotka yrittävät vaikuttaa ihmiseen. Pyhän Hengen isä on Jumala ja noiden toisten henkien isä on paholainen, eli siis perkele. Totta kai perkele yrittää matkia Jumalaa. Sielunvihollinen onkin tässä onnistunut usein niin hyvin, että jopa uskoviksi sanotut, tai ainakin uskovina itseään pitäneet ovat joutuneet perkeleen pettämiksi.

                             Tämän vuoksi ei koskaan pidä luottaa vain ihmisiin, vaan kannattaa katsoa mitä sanoo Jumalan Sana, eli Raamattu. Toimiessani Jyväskylän vapaaseurakunnassa minä pyysin aina Jumalalta, että jos joku muu henki tällöin vaikuttaisi, kuin Jumalan Henki, niin Jumala ei sallisi sen hengen vaikuttaa minuun. Tein tämän tietysti sen vuoksi, että mielestäni toiminnassa oli jotain vialla. Tarvittaessa Jumala pystyy kyllä lähettämään myös pahan hengen. Näinhän Hän teki Saulin kohdalla, sillä Saul oli poikennut Jumalan tahdosta. Mikäli Jumalasuhteemme on kunnossa, niin silloin kannattaa pyytää Jumalan Pyhän Hengen varjelusta ja johdatusta. Koska minusta tuntui, että mitään ei tapahtunut minun kauttani, niin minä ajattelin. ettei Jumala ollutkaan täyttänyt minua Pyhällä Hengellä. Enhän edes puhunut kielillä, vaikka minulle sanottiin sen olevan oma vikani. Minun olisi kuulemma vain pitänyt alkaa puhumaan. Minä entinen ujo ihminen puhuin kyllä rohkeasti Jumalan sanaa vaikkapa Naarajärven varavankilassa, sillä minähän olin seurakunnan valtuuttama vankilalähetti. Ihmeellisesti Jumala minua johdatti, mutta siltikään en ollut varma siitä oliko Hän täyttänyt minua Pyhällä Hengellään. Paavali kertoo Pyhän Hengen lahjoista esim. 1.Kor.12 – luvussa. On mielenkiintoista kuinka luku loppuu. Paavalihan kirjoittaa; ”vielä minä osoitan teille tien, verrattoman tien” Hän jatkaa luvussa 13 ja kertoo, että vaikka hänellä olisi kaikki armolahjat, mutta hänellä ei olisi rakkautta, niin se ei hyödyttäisi mitään. Mielestäni Paavali tässä osoittaa, että tie armolahjojen saamiseen ja niiden oikeaan käyttämiseen on Jumalan Rakkaus. Näin jälkikäteen ajatellen Jumala oli kyllä täyttänyt minut Pyhällä Hengellään, sillä minulle ei koskaan tuottanut vaikeuksia todistaa Jumalan rakkaudesta isommallekin ihmisjoukolle. Katsoin juuri televisiosta ohjelman, jossa entinen helluntaisurakunnan uskova kertoi kuinka heidän seurakunnassaan opeteltiin kielillä puhumista. Hän kertoi muitakin Raamatun opin vastaisia tapauksia. Mikäli seurakunnan työvastuussa olevat henkilöt eivät ymmärrä Raamatun sanomaa ja opettavat väärin, niin silloin hedelmä on sellaista, että ihmiset eivät saakaan uskoa, vaan he luopuvat siitä vähästäkin uskosta mikä heillä ehkä on.

                            Jopa vankilatyön aloittaminen oli ihmeellistä johdatusta. Istuessani kirkon penkissä vieressäni istui romani, jonka kanssa en ollut aiemmin puhunut, eli en siis tuntenut häntä. Kuitenkin kysyin häneltä, että lähtisikö hän tekemään kanssani vankilatyötä. Muistaakseni hän vastasi, että hän olikin odottanut kysymystä. Kun sitten tilanne seurakunnassa meni sellaiseksi, etten kokenutkaan sen olevan Jumalasta, niin lopetin tuonkin työn. Yksi väärän opetuksen merkki olikin väärä opetus myös armolahjoista. Eihän ihminen pysty päättämään, että nyt hän ottaa käyttöönsä jonkin armolahjan, vaikka kyse olisi vain kielillä puhumisesta. Sillä armolahjahan on nimensä mukainen, niin että sen Jumala antaa armosta. Kuitenkin kaikkein paras armolahja on uskon, eli pelastuksen armolahja, jonka Jumala antaa vilpittömälle ihmiselle. Tuon lahjan Jumala antaa Pyhän Henkensä kautta. Kun siis Jeesus puhuu Pyhän Hengen pilkasta, niin sellainen ihminen joka ei ota lahjaa vastaan, vaikka Jumala sitä tarjoaisi pilkkaa tällöin Pyhää Henkeä. Tästäkin on väärää opetusta. Väärästä opetuksesta saa esimerkin, kun tutustuu vaikkapa Petri Paavolan opetukseen. Petrihän opettaa, että Pyhän Hengen pilkka olisikin sellainen synti, jota ei saisi anteeksi edes tekemällä parannuksen ja katumalla tekoaan. Siis Petrin opetuksen perusteella Jeesuksen uhri ristillä ei täydellisesti sovittaisikaan ihmisen syntejä. Tietysti Hebr.10:26 sanotaan, että ”jos me tahallamme teemme syntiä , päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä”, mutta sehän ei ole enää se Pyhänhengen pilkka, josta Jeesus puhuu juutalaisille

 

                             Kirjoitin toisessa kappaleessa, että Jumala voi tarvittaessa lähettää pahankin hengen, niin kuin Hän teki Saulin kohdalla, sillä Saul oli kääntynyt pois Jumalasta. Raamatun mukaan itse saatanakin yrittää matkia Jumalan Henkeä. Sen voi lukea vaikkapa 2.Korintolaiskirjeen luvusta 11. Paavalihan kirjoittaa siinä, että itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi. 2.Kor.11:14-15 . Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi. En tässä nyt syytä saatanan palvelijoiksi niitä Kristuksen valtakunnan työntekijöitä, joita saatana oli pettänyt tässä ”Toronton Siunaus” opissa, mutta kyllähän saatana oli ottanut heidät käyttöönsä. Kaikki se johtui mielestäni siitä, että nämä työntekijät halusivat itse olla suuria. Niinpä he eivät halunneet tutustua siihen, mitä sanoisi Jumalan Sana. Tämänhän huomaa jo siitä, että Kari Hämäläinen opetti väärin ns. ”tempausasiasta” , sillä hän kertoi, että näin hänelle on opetettu. Olisihan Kari voinut itse tutkia Raamattua edes sen verran, että hän olisi huomannut, ettei Jeesus puhu tästä mitään, vaan esim. Matt.24:31 mukaan vasta silloin, kun Jeesus on tullut takaisin Hän lähettää enkelinsä kokoamaan Hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin. Saman asianhan olisi voinut lukea myös Markuksen evankeliumista. Kannattaisi varmaankin lukea Raamatusta sekin, kuinka Jeesus, Jumalan poika opettaa meitä rukoilemaan. Ainakaan minä en löydä Raamatustani sellaista kohtaa, jossa neuvottaisiin rukoilemaan, sekä ylistämään Pyhää Henkeä. Jeesushan opetti meitä rukoilemaan taivaallista Isäämme. Koska Kari Hämäläinen ei ole tätäkään kohtaa ymmärtänyt niin ihmettelen, että mitähän henkeä hän rukoilee, ei ainakaan Jumalan Henkeä.

                             Ensimmäisen kappaleen perusteella Pyhä Henki on siis Jumalan Henki. Tästä Pyhästä Hengestä Jeesus puhuu Joh.14:26 ;”Mutta puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, Hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.”  Siis, kun me rukoilemme Isää Jumalaa vedoten Jeesuksen nimeen, niin Isä lähettää tuon Pyhän Hengen meidän avuksemme. Luulisi, että edes Jumalan valtakunnan työtä tekevä ymmärtäisi tämän. Ellemme me ymmärrä Jumalan Sanaa, niin silloin ei ole ihme, että käy niin kuin kävi Jyväskylässä. Ei ole siis ihme, että Paavo Hiltunen oli erityisen huolissaan vapaakirkosta, niin kuin hän kirjoitti kirjassaan ”Toronto ilmiö läpivalaisussa”.  Mikäli vapaakirkko olisi huolissaan omasta asemastaan sillä tavoin, kuin Jumala haluaa niin tämä kaikki olisi vieläkin korjattavissa, sillä onhan meillä Armollinen Jumala ja kyllä tämä asia kuuluu vapaakirkon hallitukselle ainakin nyt, kun he ovat asiasta tietoisia. Olen koonnut olennaiset tiedot ”uusi viini” opetuksesta. Tästä voi huomata, että kyseessä on sama opetus jota ”markkinoitiin” nimellä Toronton siunaus. Se johtuu varmaan siitä, että opetuksen alkulähteet ilmeisesti löytyvät Torontosta. Mikäli asiaa ajatellaan tarkemmin, niin opetuksen varsinaiset alkulähteet ovat kyllä sielunvihollisen aikaansaamia. Paholaisellahan on kyllä valta myös parantaa ihmisiä. Sen vuoksi ne jotka ottivat opetuksen vastaan ajattelivat, että opetus oli Jumalalta, koska ihmisiä saattoi parantuakin heidän kättensä alla. Vanhemmiston puheenjohtajana ollut tunnettu, sekä ihmisten suuresti kunnioittama asianajajakin oli sitä mieltä, että hän kyllä tietää opetuksen olevan Jumalasta. Tämä varmastikin hämäsi useita ihmisiä ja sehän oli paholaisen tahto. Kuitenkin olen kiitollinen siitä, että kuinka Jumala varjeli minut tältä opilta. Tämän opetuksen hedelmäthän ovat näyttäneet, että kyse oli sielunvihollisen toiminnasta. Olenkin ihmetellyt sitä, että kun minä olin vanhemmiston oppimattomin henkilö, niin miksi Jumala antoi vain minun ymmärtää, että opissa on jotain vialla, sillä jos sen olisi tuonut esille joku lukenut ja viisaaksi tiedetty henkilö, niin kyllä häntä varmaan olisi uskottu eri tavalla, kuin minua.

 Karismaattisuus

                    Vuosi 1906 oli käänteen tekevä vuosi uskoville ihmisille. Tuolloin tapahtui ns. Azusa kadun herätys. Herätyksellä oli suuri vaikutus koko kristilliseen kenttään, sillä tuolloinhan ns. helluntailainen liike sai alkunsa. Tällä herätyksellä oli kuitenkin omat sekä hyvät, että huonotkin puolensa, niin kuin on ollut herätyksillä yleensäkin. Varmaankin tämä ”kielillä puhuminen”, sekä muunkinlaiset Pyhän Hengen ilmentymät olivat kristityille niin ihmeellinen asia, että kaikkein tärkein sai jäädä aivan kuin taka-alalle. Tuolloin nimittäin kävi niin, että ihmiset unohtivat Jumalan Sanan tärkeyden. Raamatun mukaanhan Jumala itse on Sana, jonka kautta ja jonka pohjalle koko maailma on luotu. (Joh.1:1)   Monet uskovat ihmiset unohtivat, että Pyhä Henki on vain Jumalan palvelija, jonka avulla me pystymme kirkastamaan Jeesusta Kristusta ja Hänen työtään. Tämän vuoksi monet ovat unohtaneet Jumalan Sanan tärkeyden ja menneet harhaan koko uskossa.

                       

                  Koska ihmiset ovat alkaneet painottaa Pyhää Henkeä enemmän, kuin Jumalan Sanaa he ovat menneet opetuksessaan harhaan. Ihmisille on opetettu, että Pyhä Henki olisi voiman tuottaja, eli öljy. Sen vuoksi on unohdettu todellinen voima, eli Jumalan Sana. Jeesuksen kertoma vertaus viisaista neitsyistäkin on ymmärretty väärin. Me itse olemme tietysti lamppu ja seurakunta on lampun jalka. Jumalan Sana on silloin öljy, eli meidän voiman antajamme. Pyhä Henki on taas valo, joka kirkastaa Jeesusta Jumalan Sanan kautta, jolla meidän tulee täyttää lamppumme, eli oma sydämemme. Jos me toimimme näin, ettemme täytä öljyastiaamme Jumalan Sanalla niin silloin voimme helposti uskoa väärin. Tästä taas johtuu, että otamme vastaan kaikenlaiset harhaopetukset. Jumalan sana kannattaakin lukea täydellisesti, että sen myös käsittäisi täysin. Tämä vertaus viisaista neitsyeistä on kerrottu Matteuksen evankeliumin 25. luvussa. Vertaushan päättyy siihen, että viisaat neitsyet kehoittavat tyhmiä neitsyeitä ostamaan öljyä, että he saisivat öljyastiansa täytettyä. Mikäli Jeesus tarkoittaisi öljyllä Pyhää Henkeä, niin kuinka sitä voisi ostaa ?  Jos luemme apostolien tekojen 8. lukua, niin huomaamme kuinka noita Simon yritti ostaa Pyhän Hengen voimaa. Tällöin kuitenkin Pietari sanoi hänelle: Menkööt rahasi sinun kanssasi kadotukseen, koska luulet Jumalan lahjan olevan rahalla saatavissa. Sen sijaan vielä tänä päivänä voit ostaa aitoa Jumalan Sanaa. Kannattaa ottaa huomioon, että sydämemme öljyastiat pitäisi täyttää Jumalan Sanalla, kun siihen vielä on mahdollisuus.

             Jeesus kertoi ensimmäisistä lopun ajan merkeistä. Kun opetuslapset kysyivät näitä merkkejä, niin Hän vastasi; ”Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä. Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen, että minä olen Kristus, ja he eksyttävät monta.” Koska olen jo aiemmin kertonut muista lopun ajan merkeistä, niin tässä keskityn Kristukseen. Jeesuksen mukaan moni tulee Hänen nimessään. Moni tulee siis Jeesuksen nimessä tehden isojakin ihmetekoja. Tästä johtuu, että jos minä rukoilen jonkun ihmisen puolesta, niin minä ainoastaan vetoan Jeesuksen nimeen. Minä siis vetoan Jeesuksen nimeen silloin, kun pyydän Isältä Jumalalta jotain ihmeellistä tekoa lähimmäiseni puolesta, enkä tällöin itse tee tuota ihmettä vaan odotan, että Jumala saa sen aikaan. Antikristuksen tuloa näköjään valmistellaan siten, että ihmiset uskoisivat enemmän ihmeisiin, kuin Jumalan Sanaan.

 

                    Eräs ystävä kertoi, että hän sairastaa. Ajattelin silloin, että minulla on niin paljon uskoa, että menen tuon ystävän luokse ja julistan hänet terveeksi Jeesuksen nimessä. Jumala kuitenkin puhui minulle unessa. En kerro tapausta tarkemmin. Kuitenkin sain tietää, että Jumala ei halua minun toimivan niin. Tästä johtuu, että suhtaudun Jeesuksen nimessä toimiviin ”parantajiin” varauksella. Raamattu kertoo, että hedelmistään puu tunnetaan. Olen kertonut mitä hedelmää on tuottanut ns. ”Toronton siunaus”-oppi. Kaikesta näkee, että se ei ollut Jumalan tahdon mukaista. Kerron vielä yhden esimerkin parantajasta. Useita vuosia sitten toimi maailmassa Kristuksen nimessä vaikuttava parantaja. Hänen nimensä oli Kathryn Kuhlman. En ollut silloin vielä oikealla tavalla sisässä uskossakaan. Minun ystäväni matkusti vaimonsa keralla Israeliin tämän Kathrynin tilaisuuteen. Tilaisuudessa ihmiset kaatuivat Julistuksen aikana ja samalla moni parani vaivastaan. Tilaisuudesta palattuaan he olivat innostuneita siellä vaikuttavasta Jumalan voimasta. Kuitenkin se sieltä saatu hedelmä ei ollutkaan hyvää. Kävi nimittäin niin, että ystäväni vaimo ei enää saanut ollenkaan nukuttua tuon jälkeen. Sitten hänen tilansa muuttui niin, että hän oli mennyt johonkin ”liiteriin” ja vetänyt itsensä hirteen, josta hänen miehensä oli sitten hänet löytänyt. Mies oli sitä mieltä, että liika väsymys oli saanut hänen vaimonsa epätoivoiseksi ja ikään kuin menettämään järkensä. Tuntuu kuitenkin siltä, että kaikki johtui Kathryn Kuhlmanin vaikutuksesta. Olisivatko ihmeet, joita tapahtui tulleetkin ”väärästä lähteestä”

             Kaiken kokemani, näkemäni ja kuulemani perusteella vaikuttaa siltä, että ne jotka sanovat ja näyttävät tekevän ihmetekoja jopa Jeesuksen nimessä olisivatkin näitä vääriä Kristuksia, joista jeesus varoitti. Kaikki valtahan maailmassa on Jumalalla ja Hän on tällä hetkellä sanansa mukaisesti antanut tuon vallan Jeesukselle Kristukselle. Koska näin on Jumalan Sanan mukaan, niin sen vuoksi voisimme rukoillakin Jeesusta, jolle Jumala on vallan maan päällä antanut. Kuitenkin itse Jeesus opetti meitä esittämään pyyntömme Isällemme Jumalalle. Mikäli me näin teemme, niin silloin emme enää haekaan kunniaa itsellemme, vaan Jumalalle. Koska tunsin hyvin Juhani Erikssonin ja olin paljon tekemisissä hänen kanssaan, niin tiedän hänen toimineen juuri näin. Olenkin kuullut eri ihmisiltä, että kun Juhani rukoili jonkun sairaan puolesta, niin Jumala saattoi vastata lähes sillä hetkellä. Juhani ei kuitenkaan koskaan antanut ihmisten ymmärtää, että hän olisi ollut noiden ihmeiden tekijä, vaan hän antoi kaiken kunnian Jumalalle. Tänä päivänä ihmiset kuitenkin seuraavat mieluummin tapahtuvia ihmeitä, eivätkä he seuraa Ihmeiden suurinta lähdettä, eli Jumalaa. 

                     Alussa jo kirjoitin, että ihmiset ovat alkaneet uskoa enemmän henkeen, kuin Sanaan. Siis on uskottu henkeen ilman Jumalan Sanan opetusta. Ihmiset ovat unohtaneet, että paholainenkin yrittää matkia Jumalan Pyhän Hengen toimintaa. Kannattaa muistaa, että hengen toiminta on tarkastettava Jumalan Sanan perusteella. Mikäli henki toimii Jumalan Sanan vastaisesti, niin silloin ei ole kysymys Jumalan Pyhästä hengestä.  Kuulin tätä kaikkea nimitettävän nimellä "uuskarismaattisuus"   . - . - .  Sitä kannattaa siis välttää.

Uuskarismaattisuus

 

                      Koska Raamatun sanan perusteella tuhat vuotta on kuin yksi päivä, niin tällä hetkellä me elämme Jeesuksen kuoleman jälkeen suurin piirtein 2. päivän iltapuolta. Vaikuttaa siltä, että edes näitä kahta päivää eivät uskovat ole kestäneet.  – Raamatun sana on jo käynyt liian vanhaksi. Se tarkoittaa sitä, että itse Jumalankin tulisi uudistua. Ihmiset ovat halunneet muuttaa alkuperäisen Jumalan Sanan. Kahden päivän ikäiseen ei enää haluta uskoa. Jeesuskin halutaan vaihtaa uuteen. Ihmiset eivät ymmärrä sitä, että kolmantena päivänä Jeesus nousi kuolleista. Kaikki tämä kuuluu paholaisen suunnitelmiin. Tämän vuoksi Raamattukin halutaan uudistaa. Tällä tähdätään siihen, että paholainen jo valmistaa ihmisiä vastaanottamaan itsensä, eli antikristuksen. Vastoin alkuperäistä Raamatun sanomaa kaikki syntielämäkin on sallittua, eikä siis tarvitse tehdä parannusta. Jo silloin, kun uuskarismaattisuus valtasi Jyväkylän vapaaseurakunnan julistettiin näin. Vapaaseurakunnassa esiintyi julistajia, jotka totesivat, että heidän elämänsä oli muuttunut paremmaksi, kun he olivat jättäneet puolisonsa. Tähän kehotettiin muitakin samoin tuntevia. Jyväskylän vapaaseurakunnassa tietysti otettiin opetus innolla vastaan. Tämän johdosta ainakin yksi vanhemmiston jäsen löysi Santalassa opiskellessaan uuden puolisoehdokkaan. Hän erosikin vaimostaan, avioituakseen uuden puolison kanssa. Ei kestänyt kauaakaan, kun tuo mies sairastui parantumattomaan haimasyöpään.

                      Toisin sanoen nämä ihmiset eivät enää usko Jumalaan. He eivät siis ymmärrä alkuperäistä Raamattua. Silloin, kun seurakunnan nykyinen pastori Kari Hämäläinen kävi luonani, niin hän kertoi minun uskovan väärin, kun uskoin alkuperäiseen Jumalan Sanaan. Hän ei uskonut siis sitä, mikä kerrotaan 2. Tessalonikalaiskirjeessä. Siinähän kerrotaan, että Jeesus tulee noutamaan uskovat vasta antikristuksen saapumisen jälkeen. Hän kertoi minulle, että hänelle oli opetettu toisin. Hän siis uskoi tuohon katolilaisten keksimään valheeseen Jumalan Sanan sijasta. Olisihan hän tietysti seurakunnan paimenena voinut itse lukea Raamatusta, että Jeesus noutaa omansa tämän kaiken jälkeen. Hänen ei olisi tarvinnut lukea, kuin Matteuksen evankeliumi. Näille väärille opettajille ei kuitenkaan Jumalan Sana ole oikea totuus. He eivät ole lukeneet sitäkään, että Jeesuksen sanojen perusteella ihmisellä ei ole tarpeeksi suurta uskoa, vaan he ajattelevat ihmisen pystyvän tekemään samanlaisia ihmeitä, kuin Jeesus teki aikoinaan, vain pari päivää sitten.

                   Kuuntelin tänään ”kauppareissulla” radio Deitä. Tuolla asemallahan on outoja lähetyksiä, sekä mielipiteitä. Asemalla opetettiin mm. katolilaisen uskon olevan rinnastettavissa protestanttiseen uskoon. Katolilaisen kirkon päämiehen, siis paavin mielestä Raamatun luomiskertomus on vain vertauskuvallinen. Hän uskoo siis kehitysoppiin, eikä Raamattuun. Lisäksi paavi uskoo, että kaikki ihmiset pelastuvat ilman parannuksen tekoakin, koska Jeesus on kuollut ristillä kaikkien ihmisten edestä. Paavi mm. hyväksyy homoseksuaalit. Paavi ei siis usko Raamattua.  Varmaankin ne, jotka vetävät radio Deitä uskovat samalla tavalla. Ohjelmassa mainostettiin myös Colin Dyetä, joka on tulossa Suomeen. Colin Dye puhui myös Jyväskylän vapaaseurakunnassa kutsuttuna puhujana. Hän opetti mm. kielillä puhumisen kuuluvan kaikille uskoville. Uskovien pitäisi vain alkaa kielillä puhuminen. Tämä on juuri sitä uuskarismaattisuutta, josta olen jo aiemmin kertonut. Colin Dye ei siis usko, että armolahjat ovat nimensä mukaisia. Armolahja annetaan ihmiselle vain Jumalan armosta. Olen huomannut, että uuskarismaattisuus onkin kuin katolilaista opetusta.

                             Toisinsanoen Vatikaanin johtaja, eli siis paavi ei uskokaan Raamattua. Esim. Ap.t.11:18 kertoo, kuinka Jumala on pakanoillekin antanut parannusen elämäksi. Ennen Jeesusta tuli Johannes, joka saarnasi parannusta kastaen ihmisiä parannuksen kasteella. Vasta sen jälkeen tuli Jeesus Kristus, joka kastoi ihmiset Pyhän Hengen kasteella. Tämä järjestys ei ole muuttunut, eikä muutu, niinkuin ei Raamattukaan muutu.

Esimerkkejä uuskarismaattisuudesta

                            

RIO DE JANEIRO Nuorehko nainen horjuu, kun farkkuihin ja pikkutakkiin pukeutunut pastori painaa tiukasti kättään hänen päätään vasten.

– Lähde pois. Jeesuksen nimeen, yksi, kaksi, kolme! pastori Valdson Alves de Souza käskee ja tönäisee naisen päätä taaksepäin voimalla, mutta hallitusti.

Pastori Alves de Souza, 61, perusti kirkkonsa vuonna 1994 toimittuaan yli vuosikymmenen muissa helluntailaisissa ryhmittymissä. Kirkon nimi on suomeksi käännettynä Elävän veden joet. Jäseniä sillä on runsaat parisataa.

Pastori kertoo manaavansa pois pahoja henkiä, jotka aiheuttavat ihmisissä sairauksia ja muuta pahaa oloa. Hän vakuuttaa esimerkiksi parantaneensa 102 syöpää.

Ihmetekoihin uskominen ja henkilökohtainen jumalasuhde ovat tyypillisiä piirteitä niin protestantteihin lukeutuville helluntailais-karismaattisille kirkoille kuin koko karismaattiselle liikkeelle, joka on levinnyt myös katolisen kirkon piiriin.

     Tuon srk:n nimi on elävän veden joet.  - Oppi näkyy olevan samoista lähteistä, kuin ns. Toronton "siunaus", johon  vapaakirkossa yleisesti uskotaan. Niinkuin olen kertonut aiemmin, niin kaikki vapaakirkossakaan eivät usko tähän saatanalliseen oppiin, johon myös ne katolilaiset, jotka eivät usko oikeaa Raamattua luottavat.

Kaikesta ylläolevasta voit lukea itse osoite on   https://yle.fi/uutiset/3-10743004?origin=rss