Ilmestyskirja

 

                             Johanneksen ilmestystä on käsitelty jo otsikon ”Profeetallinen sana” alla, mutta Johanneksen ilmestys on kuitenkin niin mielenkiintoinen, että tässä tutkin jo tuon ilmestyskirjan loppuosaa. Edellisessä tulkinnassa pääsinkin jo tämän ajallisen elämämme loppuun. Kuitenkin tutkittaessa profetiaa eteenpäin pystyy siitä tulkitsemaan senkin jälkeisiä tapahtumia.

                             Aloitamme tutkimisen 20.:stä luvusta. Luvun alussa kerrotaan, kuinka taivaasta tuli alas enkeli, joka otti kiinni lohikäärmeen, joka on perkele ja saatana ja sitoi tuon paholaisen 1000:ksi vuodeksi, niin ettei tuo paholainen enää villitsisi kansoja, ennen kuin tuhat vuotta on kulunut. Sen jälkeen paholainen profetian mukaan tullaan päästämään irti vähäksi aikaa. Sitten jakeessa 4 kerrotaan valtaistuimista, joille oli annettu tuomiovalta. Myös kerrotaan niistä sieluista, jotka olivat kärsineet marttyyrikuoleman Jeesuksen todistuksen ja Jumalan Sanan tähden ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa, eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; Ja nämä sielut tulevat virkoamaan eloon ja hallitsevat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta. Muut kuolleet eivät virkoa eloon, ennen kuin ne tuhat vuotta kuluvat loppuun Tämä on ensimmäinen ylösnousemus, kertoo ilmestys. Kuudes jae jatkaa, että autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat Hänen kanssaan ne tuhannen vuotta. Kun tuhat vuotta on kulunut saatana päästetään vankeudestaan.

                             Silloin saatana lähtee villitsemään maan kansoja ja vasta silloin tulee olemaan tuo paljon puhuttu Googin ja Maagogin sota. Mutta profetian mukaisesti tuli lankeaa taivaasta ja kuluttaa heidät. Ja perkele, heidän villitsijänsä heitetään tuli- ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt ja päivät, aina ja iankaikkisesti. Sen jälkeen näytetään kuinka kuolleet suuret ja pienet seisovat valtaistuimen edessä ja elämän ja kuoleman kirjat avataan. Kuolleet tuomitaan sen mukaan, mitä kirjoihin on kirjoitettu, tekojensa mukaan. Joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.

                             Luvussa 21 näytetään uusi taivas ja uusi maa; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole. Ja Pyhä kaupunki, uusi Jerusalem laskeutuu alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niin kuin morsian, miehellensä kaunistettu. Ja valtaistuimelta kuuluu suuri ääni, joka sanoo; katso Jumalan maja ihmisten keskellä. Neljännessä jakeessa pyyhitään pois kaikki kyyneleet, eikä kuolemaa ole enää oleva eikä murhetta, eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt.

 

                             Toisesta Pietarin kirjeestä 3:8 voit lukea, kuinka ”yksi päivä on Herran edessä niin kuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niin kuin yksi päivä”. Jumala haluaa itsekin noudattaa antamaansa ”lepopäivä käskyä”. Ilmestyskirjan mukaan Jumala on levossa seitsemännen päivän, eli seitsemännen tuhat vuotis kauden ajan. Tämän vuoksi Hän tulee sitomaan myös saatanan tuhanneksi vuodeksi, jonka jälkeen Hän hetkeksi vapauttaa saatanan, kunnes itse saatanakin heitetään samaan tuliseen järveen, jonne uskomattomatkin Jumalan Sanan mukaan tullaan heittämään. Silloin tulee toteutumaan mm. Jes.11:6 susi asuu karitsan kanssa. Myöskin Jes.65:25 sanotaan, että susi ja lammas käyvät yhdessä laitumella. Tällöin Raamatun mukaan koko luomakunta tulee 1000:n vuoden ajan elämään täydessä sovussa, niin kuin Jumala alun perinkin oli tarkoittanut. Myös muita mielenkiintoisia asioita voidaan lukea ilmestys kirjasta, vaikk´eivät ne meitä koskisikaan.

 

Ilmestyskirjan 11. luku kertoo mielenkiintoisesta asiasta. Luvussa on kaksi todistajaa, joille on annettu tehtäväksi profetoida n. 3,5v:n ajan. Nämä profeetat tulevat pukeutumaan säkkipukuihin. Aivan varmasti he ovat Jumalan omaa kansaa, eli siis juutalaisia. Juutalaisillehan säkkipukuun pukeutuminen tarkoittaa katumusta. Jumala tulee antamaan heille voiman, niin että jos joku haluaisi heitä vahingoittaa, niin silloin tuli lähtee heidän suustaan kuluttaen heidän vihollisensa. Heillä on myös valta sulkea taivas, niin ettei heidän  profetoimisensa päivinä sada ollenkaan. Lisäksi heillä on valta muuttaa vedet vereksi, sekä lyödä maata moninaisilla vitsauksilla, niin usein, kuin he tahtovat.  Kolmen ja puolen vuoden todistamisen jälkeen syvyydestä nouseva peto, eli itse saatana sotii heitä vastaan tappaen heidät. Tämän jälkeen heidän ruumiinsa viruvat kadulla, niin että eri ihmiset saattavat nähdä heidät siinä ja maan päällä asuvat riemuitsevat heidän kohtalostaan, sillä nämä profeetat ovat vaivanneet niitä, jotka maan päällä asuvat. Kolmen ja puolen päivän kuluttua Jumala antaa profeetoille elämän hengen, niin että he nousevat jaloilleen ja jälleen ihmisten riemu vaihtuukin peloksi. Tämän jälkeen näille Jumalan todistajille kuuluu taivaasta ääni, joka sanoo; Nouskaa tänne, ja profeetat nousevat taivaaseen pilvessä, niin että kaikki heidän vihollisensa sen näkevät.

 

                     Tämä Johanneksen ilmestys, jonka Jeesus oli saanut ja jonka Hän oli enkelin kautta välittänyt Johannekselle sisältyy tietysti uuteen testamenttiin, sen loppuosaan. Tämä ilmestyshän on annettu lopun aikaa varten ja monessa vanhan testamentin luvussa kerrotaan siitä, kuinka Jumala tekee lopun tästä nykyisestä maailmastamme. Tarkimmin tästä kertoo kuitenkin Danielin kirja. Kun lukee Johanneksen ilmestystä, niin saattaa helposti ajatella, että ilmestyksessä mainittuja petoja olisi enemmänkin. Näin minäkin ensin ajattelin. Kuitenkin jos tutkii asiaa tarkemmin niin voi huomata, että on kyse yhdestä ainoasta pedosta. Moni ajattelee, että mainitsemani katolilaisen kirkon paavi olisi tuo peto, mutta kyse on kuitenkin siitä, että antikristuksen henki tulee täyttämään paavin sydämen ja tuo peto onkin itse saatana, joka on ollut maailmassa jo sen luomisesta lähtien. Saatanahan on aina koettanut olla suurempi, kuin Jumala. Hän aloitti petoksen jo paratiisissa, Eedenin puutarhassa, niin kuin voi lukea Hesekielin luvusta 28. Tämä antikristuksen henki, joka taistelee Jumalaa vastaan on sen jälkeen vaikuttanut tässä maailmassa. Tämän asian huomasi myös Johannes, joka sanoo ensimmäisen kirjeensä 4. luvussa näin; yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on nyt jo maailmassa.

 

Sodat

 

 

 

                             Raamatussa on paljon sotia. Siitä voi löytää nykyajankin sodat. Muun muassa toinen maailmansota, josta olen jo kirjoittanutkin. Moni odottaakin kolmatta maailmansotaa ja sekin on kerrottu Raamatussa. Se tulee olemaan ns. viimeinen sota, joka tapahtuu silloin, kun kansat hyökkäävät Israelia vastaan. Jeesushan kertoikin Juutalaisille, että loppuun asti tulee olemaan sota. Kansat tietenkin alkavat sotimaan Israelia vastaan, sillä juutalaiset paljastavat ettei antikristus olekaan todellinen Kristus. Tuota sotaa Raamatussa nimitetään harmagedonin sodaksi. Moni on ihmetellyt ja halunnut tulkita myös googin ja maagogin sotaa ja ajatellut, että tuo sota tapahtuisi nykyisin elävien ihmisten aikana. Minulle on kuitenkin selvinnyt, että tuolla sodalla Raamatussa tarkoitetaan ns. tuhat vuotisen valtakunnan lopussa olevaa sotaa. Tuhat vuotiseen valtakuntaanhan pääsevät ne kristityt, jotka ovat kuolleet uskon tähden marttyyrikuoleman, tai ovat uskonsa säilyttäneet antikristuksen aikana. Tuo tuhatvuotinen valtakunta ei varmaankaan ole nykyisen maan päällä, sillä siellä koko luomakunta on aivan erilainen. Edes mikään eläin ei elä toistensa vihollisina, sillä lammaskin voi maata rauhassa suden keralla. Vasta tuhat vuotisen valtakunnan lopussa saatana päästetään hetkeksi kahleista ja tapahtuu tuo googin ja maagogin sota. Tuolloin eläviin kristittyihin ei kuitenkaan kuolemalla ole enää valtaa. (Ilm.20:6)

                             Nyt kannattaa huomata, että Raamatussa Goog tarkoittaa Jumalan vastustajaa. Sanan alkuperä on tuntematon. Profeetta Hesekiel puhuu Googista lopun ajan Israelin kansan vastustajana. Hesekiel ilmoittaa, (Hes.38-39) kuinka tuo vastustaja hyökkää Israelia vastaan. Tässä profetiassa Goog on kaukaisten kansojen liiton johtaja. Varmaankin tuota liittoa johtaa Euroopan unioni, sillä sehän on kansojen liitto. Viimeisinä päivinä pakanakansat liittyvät yhteen ja hyökkäävät Israelia vastaan. Olenkin jo kertonut, että se johtuu siitä, että Israel paljastaa antikristuksen vääryyden ja antikristus tapetaan ilmeisesti Jerusalemissa. Tämän jälkeen Jumala syöksee taivaasta maan päälle saatanan, joka on Jumalaa vastaan noussut kerubi. Kerubi muuttaa antikristuksen, eli kuolleen paavin ruumiiseen ja näin ihmiset luulevat, että antikristus nousi kuolleista. Tuo aika tulee olemaan vaikeaa aikaa etenkin uskoville.   -Raamattu kuitenkin puhuu toisenkin kerran Jumalan vastustajasta nimeltä Goog. Tämä kohta löytyy ilmestyskirjasta. Tällöin on kyse samasta vastustajasta, josta Hesekielkin profetoi. Tuo vastustaja nousee jälleen Jumalaa vastaan. Se tapahtuu 1000- vuotisen valtakunnan lopussa. Silloin Jumala vapauttaa hetkeksi saatanan, joka sotii niitä uskovia vastaan, joille Jumala  on sallinut elämän tuhat vuotisessa valtakunnassa. Nämähän ovat niitä  uskovia, jotka ovat kärsineet marttyyrikuoleman uskonsa tähden, tai sitten niitä jotka ovat eläneet antikristuksen aikana ja säilyttäneet uskonsa. Raamatun mukaan heitä ei toinen kuolema enää koske. Googin sota tarkoittaa siis saatanan aikaan saamaa sotaa Israelia vastaan. Se ei siis tarkoita joitain määrättyjä valtioita. 

 

                             Olen lukenut viime aikoina useita ”nettisivuja”. Minä olen kirjoittanut useimmat sivuni Raamattuun perustuen. Olen huomannut kuitenkin, että moni kristittykin kirjoittaa sivuilleen asioita, jotka perustuvat siihen, että ne ovat mielenkiintoisia lukea.  Monissa näissä ns. profetioissa pelotellaan ihmisiä esim. kolmannella maailman sodalla, joka saattaisi syttyä milloin tahansa. Kannattaisi kuitenkin lukea Raamattua ja ottaa huomioon se mitä Raamattu kertoo tästä lopun ajasta. Erityisesti kannattaa tutustua Danielin profetioihin. Jumalahan antoi Danielille profetioita ajastamme.

                        Jumala teki sen näyttämällä Danielille unia ja ilmestyksiä, jotka koskevat juuri tätä aikaa, jossa nyt elämme. Sotia tässä maailmassa kyllä riittää, mutta kolmas maailman sota tulee vasta aivan viimeisenä, eli ei aivan lähivuosina. Olen kuitenkin ymmärtänyt niin, että siihen kuluisi alle viisikymmentä vuotta. Se ei siis tapahdu ainakaan vielä sinä aikana, jolloin Vatikaania hallitsee seuraava johtaja, eli paavi. Vasta tuon jälkeen Vatikaania hallitsee sellainen peto, jota kristittyjen ja myös koko maailman tulee pelätä.

                         Ei ole mitään syytä pelotella ihmisiä Raamatusta eroavilla "profetioilla". Tästä seuraa ainoastaan se, että ihmiset eivät enää usko Raamatunkaan sanomaa, mikäli esille tuodut profetiat eivät toteudukaan. On kuitenkin hyvä tuoda esille totuus. Totuushan on, että Jumala on luonut ihmisen iankaikkiseksi ja ne jotka eivät usko Jumalaan ovat Hänelle kuolleita jo elämänsä aikana. Kuitenkin ihmisen elämä jatkuu. Mikäli hänellä ei ole Jumalan antamaa uskoa, niin hän viettää iankaikkisuuden kadotuksessa, jota myös helvetiksi, tai tuliseksi järveksi Raamatussa kutsutaan. Taas se, joka on ottanut Jumalan tarjoaman armon vastaan jatkaa iankaikkista elämää paikassa jota kutsutaan taivaaksi. Hän siis jatkaa elämäänsä aivan niinkuin Jumala on tarkoittanut. Raamatun mukaan nykyiset taivaat ja maa ovat tulelle talletettuja. Uskovalle ihmiselle on kuitenkin tarkoitettu uusi taivas ja uusi maa. Se tulee olemaan paikka, jossa ei tämän nykyisen maan lait enää päde. Siellä ei ole enää syntiä. Se maa ei tule enää ihmisten toimesta saastumaan samalla tavalla, kuin tämä nykyinen asuin alamme.

 

                                          Ensio Mäkinen  Vaajakoski