Armolahjat

 

Armolahjat

 

                      Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama. (1.kor.12:4)

                    Todellisella kristityllä saattaa olla montakin armolahjaa. Armolahjat ovat Jumalan lahja meille ja niitä ei siis ihminen voi ansaita, tai tehdä itse. Paras ja tärkein armolahja on uskon, eli pelastuksen armolahja. Sitäkään ei ihminen pysty itse tekemään. Senkin antaa Jumala otolliselle ihmiselle. Raamattu kertoo, että usko tulee Jumalan Sanan kuulemisesta. (Room.10:17) Ensin Jumala asettaa ihmisen koetukselle. Hän kokeilee, että uskooko ihminen Jumalan Sanan. Jumalan Sana löytyy tietenkin Raamatusta. Tässä kuuleminen tarkoittaa sitä, että ihminen on valmis noudattamaan ja tottelemaan Jumalaa kaikessa mitä hän Jumalan Sanasta, eli Raamatusta ymmärtää. Minä tiedän sen, että usein tämä Sanan totteleminen tuntuu todella vaikealta. Sen vuoksi ihmiset valitsevatkin ”helpomman tien”. He alkavatkin tekemään itse uskoa. He eivät siis halua mennä armon alle, koska kaiken uskon alku vaikuttaa niin vaikealta. Tällaisella ihmisen itse tekemällä uskolla me voimme kyllä harhauttaa toisia ihmisiä, mutta sillä ei voikaan harhauttaa Jumalaa. Lisäksi tämä itse tehty usko aiheuttaa sen, että me olemme edelleen lain alla. Meidän täytyy siis toteuttaa, eli tehdä tätä uskoa itse. Silloin ei toteudukaan Raamatun lupaus: ”Vapauteen Kristus vapautti meidät.” (Gal.5:1)

                    Usko on siis jumalan antama armolahja. Jumalahan antaa lahjoja niille, jotka Häneen uskovat. Koska me elämme nyt täällä maan päällä viimeisiä aikoja, niin Jumala on päättänyt vahvistaa omiensa uskoa. Uskovaa ei enää kannata nimittää uskovaiseksi, vaan on parempi kutsua häntä kristityksi. Todellinen kristitty ei enää usko (luule), vaan hän tietää. Sen sijaan tämän maailman ”normaaleja” ihmisiä voikin nimittää uskovaisiksi, sillä he eivät tiedä, vaan he uskovat valheeseen. Tässä maailmassa on erilaisia uskovaisia. Kuitenkin he kaikki uskovat valheen. Siis uskonto sitoo heidät. Toiset heistä uskovat budhaan, toiset ovat hinduja ja useimmat uskovat kehitysoppiin. Koska he ovat valmiita uskomaan valheen, niin heillä kaikilla on Raamatun kertoma surkea kohtalo. Nämä uskonnon siteissä olevat ihmiset eivät usko totuutta, vaikka se heille kaikkia todisteita hyväksi käyttäen kerrottaisiin. Tästä lähtien sinun ei siis kannata kutsua Raamatun Jumalaan uskovaa ihmistä uskovaiseksi, vaan on parempi kutsua häntä kristityksi. Kutsukin siis normaalia Jumalan totuuteen uskomatonta ihmistä uskovaiseksi, sillä hänhän ei ole kristitty, joka tietää totuuden.  Kristitty ei siis usko, vaan hän tietää. Tämän maailman ihmistä voidaan nimittää uskovaiseksi. Hän uskookin siihen, mitä perkele valehtelee. Hän on siis perkeleen lapsi, joka uskoo isäänsä. (Joh.8:44)

              Paavali kertoo armolahjoista 1.Kor.12.-luvussa. Hän päättää luvun kehoituksella kirjoittaen; "Pyrkikää osallisiksi parhaimmista armolahjoista. Ja vielä minä osoitan teille tien, verrattoman tien." 13. luku alkaa; "Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen." Sen jälkeen hän kirjoitta rakkaudesta, että kuinka tärkeä asia rakkaus on kristitylle. Olen ymmärtänyt tämän luvun niin, että rakkaus on tie armolahjoihin. Kun me rakastamme lähimmäistämme, niin me voimme käyttää Jumalan meille antamia erilaisia armolahjoja. Tunsin hyvin Juhani Erikssonin. Juhani oli hyvä esimerkki siitä, että kuinka Jumalan rakkaus vaikuttaa meidänkin kauttamme. Jumalan rakkaus vaikutti kaiken mitä Juhani teki. Minunkin puolestani hän rukoili usein ja oli huolissaan siitä, kun olin olin jäänyt uskon ulkopuolelle Jyväskylän vapaaseurakunnan toiminnan johdosta. Jumalan Juhanille antama armolahja oli se, kuinka hän osasi rakastaa lähimmäistään. Hän oli jo lähtenyt tästä maailman ajasta, ennen kuin minä sain jälleen omistaa uskon. Uskon kuitenkin, että hän muisti minua usein rukouksissaan, sillä olin tehnyt evankeliumin työtä hänen kanssaan aiemmin. Hän ei koskaan kerskunut niillä ihmeillä, joita Jumala hänen kauttaan teki, mutta Jumala todellakin vaikutti Juhanin kautta. Hänessä toteutui se, mitä Paavali opetti, kun hän sanoi, että vielä minä osoitan teille tien, verrattoman tien.