Raamattu

 

                          Hyvä esimerkki siitä, ettei kannata unohtaa Raamatun lukua on Vapaakirkon tilanne. Suomen sananlaskut ovat hyviä. Esimerkiksi, että jos antaa pirulle pikkusormen, niin se vie koko käden. Senhän voi muuntaa seuraavaksi ;  Jos antaa pirulle seurakunnan, niin se vie helposti koko kirkkokunnan.

 

 

                      Kun Jumala loi maailman ja ihmisen, niin Hän teki sen Sanansa kautta. Jo aivan alussa Hän antoi Sanansa myös ihmiselle ohjenuoraksi. Kuitenkin, koska ihminen on pohjimmiltaan paha, niin ihminen haluaa muuttaa kaiken Jumalalta saamansakin oman mielensä mukaiseksi. Näin on tapahtunut myös Jumalan Sanan kohdalla. Ihminen pyrkii muuttamaan myös Jumalan Sanan mieleisekseen. Usea ihminen on sitä mieltä, että meillä on nyt uusi ja parempi raamatun käännös. Mielestäni meillä oleva uusi raamattu ei olekaan käännös, vaan se on ihmisen tekemä väännös. Viimeinen oikea suomennos on tehty v. 1933/-38.

                    Raamattu on Jumalan puhetta ihmiselle. Tiedän, että joku ajattelee olevansa  hyvä uskova, koska hän lukee niin paljon Raamattua. Mielestäni tässä näkyvässä maailmassa ei olekaan hyviä uskovia. Jos joku olisi hyvä uskova, niin hänen ei tarvitsisi lukea Raamattua. Ainakin minä olen uskovana niin huono, että minun pitää jatkuvasti kuunnella Jumalan puhetta, eli siis lukea Hänen Sanaansa. Apostolien tekojen 8. luku kertoo Kandaken hoviherrasta, joka luki Jumalan Sanaa. Jumala kehoitti silloin Filippusta kysymään, että ymmärsikö hoviherra lukemaansa. Hoviherra joutui myöntämään, ettei hän ymmärrä, ellei sitä joku hänelle selitä. Samalla tavalla minäkin joudun aina pyytämään Jumalta, että Jumala avaisi minulle lukemani Sanan. Vaikka ennenkin luin mielestäni paljon Raamattua, niin nyt Jumala on avannut minulle sen niin, että jopa käsitän mitä Jumala tarkoittaa.

Kun luemme uutta testamenttia, niin on tärkeää, että otamme huomioon myös sen kenen sanoma lukemamme asia on.  Jeesushan tuli erityisesti juutalaisten vuoksi, vaikka hän sanoikin, että Hänellä on myös muitakin, joita Hänen tulee opettaa. Muilla Hän tarkoitti meitä pakanakansoja. Jeesus tiesi, että Hänen puheensa tultaisiin julkaisemaan  raamatun muodossa. Se oli varmaankin yksi syy miksi Hän sanoi, että vielä suurempiakin tekoja opetuslapset tulisivat tekemään, kuin Hän. Opetuslapsethan pitivät huolta siitä, että Jeesuksen sanoma leviäisi ympäri maailman. Näin heidän teoistaan tällä tavalla tulikin laajempia ja siis suurempia, mitä Jeesus itse oli tehnyt. Hän ei siis tarkoittanut sitä, että ihmiset tulisivat tekemään suurempia ihmeitä, kuin Hän itse oli tehnyt. Kun Jeesus puhui Pyhän Hengen pilkasta, niin Hän sanoi sen nimenomaan juutalaisille, sillä todelliset juutalaisethan ovat tänäkin päivänä lain sitomia ja aivan kuin pilkkaavat Pyhää Henkeä, eivätkä usko, että yksin Jeesuksen veri heidät pelastaisi. Kun Jeesus sanoi, että kaikki synnit annettaisiin anteeksi, paitsi Pyhän Hengen pilkkaaminen, niin hän tarkoitti myös sitä. Kuinkapa Pyhän Hengen pilkkaamista voisi saada anteeksi, ellei usko sitä, että Pyhä Henki muuttaa ihmisen sydämen, kun hän on tehnyt julkisen parannuksen kaikista synneistään ja uskoo, että Jeesuksen veren kautta ne on sovitettu.  Kyllä Jumalan omaisuuskansakin saa syntinsä anteeksi heti, kun he uskovat Pyhään Henkeen.

Pyhän Hengen pilkasta joku opettaa niinkin (esim. Petri Paavola), että se on jotenkin suurempaa ja aivan tarkoituksellista Jumalan ja Hänen Sanansa pilkkaa, jota ei saa anteeksi edes tekemällä siitä parannus.  Sellainen opetus on Jeesuksen ristin työn aliarvioimista. Sillä Jeesus on todellakin sovittanut kaikki meidän syntimme. Tuntuukin siltä, että kun joku julkisesti näin opettaa, niin hän ei varmasti itse ole aidosti uskossa. Pyhän Hengen pilkka on siis todellakin sitä, ettei ihminen usko sitä, että Pyhä Henki puhdistaa meidät kaikesta synnistä, kun uskomme ne anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

                      Toinen kohta joka tulee ymmärtää oikein on Jaak.3:1 ; Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte että me saamme sitä kovemman tuomion. Nythän joku voisi ajatella, että mikä olisi vielä helvettiäkin kovempi tuomio. Kannattaa siis huomata, että tässä kirjoittaa Jaakob, joka oli myös juutalainen. Jaakob tarkoittaa kovemmalla tuomiolla sitä, että he joutuvat kauemmin odottamaan sitä päivää, jolloin myös juutalaiset ottavat Jeesuksen vastaan. Kun lukee ymmärryksellä raamattua, niin huomaa, että tuo päivä tulee vasta aikojen lopulla, eli ei siihen enää montaakaan kymmentä vuotta kulu. Paavalihan kirjoittaa 2.Tess. kirjeessä, että ensin tulee antikristus, joka asettuu Jumalan temppeliin julistaen olevansa Jumala. Juutalaiset tulevat siis päästämään antikristuksen kaikkein pyhimpäänsä Jerusalemissa. Ilmeisesti antikristus tekee jonkin virheen, mitä todelliset juutalaiset eivät tekisi ja vasta sen jälkeen he tulevat uskomaan, että Jeesus olikin Kristus jota he ovat odottaneet.

                             Raamattu kannatta siis tuntea tarkasti ja se olisikin hyvä lukea ajatuksella läpi ja mieluummin useita kertoja vuodessa. Erityisesti vanhaan testamenttiin kannattaisi perehtyä, sillä mitä vanhempaa teksti on, niin myös se on sitä aidompaa. Myös vanha testamentti kertoo tästä ajasta, jossa me elämme ja lähes jokainen vanhan testamentin kirja viittaa jollain tavalla lopun aikaan. Kaikkein tarkimmin lopun ajasta puhuukin Daniel, jolle Jumala näytti tulevat tapahtumat joko unien, tai näkyjen kautta. Daniel kirjoittaakin, että monenlaista harhaopetusta tulee ilmaantumaan tänä aikana. Olen kuullut sellaistakin opetusta, että ihmisten tulisi jättää oma seurakuntansa. Mikäli tunnemme raamatun, niin sehän on täysin raamatun opetuksen vastaista.

 Tästä kaikesta väärästä opetuksesta voidaan vain vetää se johtopäätös, että ei enää kestä kauaa, kun kaikki Jumalan lopun ajan profetiat tulevat toteutumaan, sillä todellakin me elämme nyt viimeisiä aikoja. Tästä ajastahan kertoo mm. 2.Tess.2:3 sanoen; se päivä ei tule,  ennen kuin luopumus ensin tapahtuu. Suurin osa ihmisistä, jopa evankeliumin työstä vastuulliset tulevat "tinkimään"  aidosta uskosta Jumalaan. Silloin tulee tapahtumaan se, että miellyttääkseen ihmisiä he eivät ajattelekaan, että tämä ei miellytä Jumalaa. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että kaikki uskovat luopuisivat uskostaan. Vaikka tänä päivänä kuulee opetettavan, että koko seurakunta tulisi jättää, niin kannattaa uskoa Jumalan Sanaan Heb.10:25, joka sanoo; älkäämme jättäkö omaa seurakunnan kokoustamme, niin kuin muutamien on tapana, vaan kehottakaamme toisiamme sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän. Tietysti, jos seurakunta opettaa väärin ja jos Jumalan Sana kehottaa luopumaan koko yhteydestä, niin silloin tulee vaihtaa seurakuntaa. Meille protestanteillehan se on helppoa, sillä aina löytyy joku oikea seurakunta. Toista on kuitenkin katolilaisilla, joita ilmestyskirja opettaa jättämään koko kirkkokunnan opetuksen. Mikäli todella uskoo Raamattuun, niin silloin ei katolilaistenkaan tarvitse luopua seurakunnasta. Riittää vain, että uskoo siihen, mitä Raamattu opettaa. Varmasti on olemassa myös katolilaiseen haaraan kuuluvia ns. aitoja uskovia. Sen sijaan ainakaan paavi, joka on katolilaisen uskon pää ei usko Raamatun ilmoittamalla tavalla edes Jumalaan.

                             Eniten profeetallista tekstiä on tietysti vanhassa  testamentissa, mutta kyllä sitä löytyy myös uuden testamentin puolelta. Tällöin on kyllä myös tärkeää, että käytettävissä on oikea käännös. Vuonna 1938 käyttöön otettu suomennos on kyllä riittävän tarkka, mutta sen jälkeen tehtyä käännöstä voidaan mielestäni nimittää väännökseksi. Uuden testamentin yksi tärkeimpiä profeetallisia lukuja on mielestäni Matteuksen evankeliumin 24. luku. Matteuksen evankeliumin 25:n luvun alussa kerrotaan tärkeä vertaus, joka valitettavasti on usein ymmärretty väärin. Vertaus kertoo 10:stä neitsyestä, joista 5 oli tyhmää ja 5 ymmärtäväistä. Ymmärtäväiset ottivat astioihinsa öljyä, jota tyhmät eivät ottaneet. Moni ajattelee, että öljy tarkottaisi Pyhää Henkeä, mutta vertaus kannattaa ajatella tarkemmin. Tämäkin vertaus nimittäin tarkoittaa lopun aikaa. Neitsyet ovat tässä vertauksessa tietysti uskovia, jotka elävät Jeesuksen tuloa odottaen. Öljyastioilla tarkoitetaan uskovia itseään ja uskovien tulisi tietysti täyttää astiansa Jumalan Sanalla, eikä Pyhällä Hengellä, sillä mistäpä uskovat tietäisivät, että millä hengellä he astiansa täyttävät, elleivät he tunne Jumalan Sanaa. Tässä vertauksessa öljy on tietysti Jumalan Sana, eli voima jolla Jumala on luonut koko maailman. Me olemme se lamppu, eli valo, jonka tulisi kirkastaa Kristusta, mutta kuinka voimme Häntä kirkastaa, ellemme tunne Jumalan Sanaa. Ymmärrämme tuon asian paremmin, kun luemme koko vertauksen. Vertauksen lopussa tyhmiä käsketään menemään myyjien luo ja ostamaan heiltä öljyä. Tiedämme Ap.tekojen 8:sta luvusta, kuinka noita Simon yritti ostaa Pyhää Henkeä tarjoten apostoleille rahaa, saadakseen Pyhän Hengen itselleen. Pietari kuitenkin sanoi noita Simonille; Menköön rahasi sinun kanssasi kadotukseen, koska luulet Jumalan lahjan olevan rahalla saatavissa.

Itse asiassa, mikäli sinulla on oikea raamatun käännös, niin silloin sinulla on hyvin totuuden mukainen ja erittäin mielenkiintoinen kirja. Erityisesti historian kirjana tämä on mahtava. Mistäpä muusta historian kirjasta voisit lukea jo tapahtuneiden asioiden lisäksi myös ihmiskunnan tulevaisuuden.

Joku saattaa ihmetellä, etten kirjoita raamattua isolla. Sehän johtuu juuri siitä, että raamattuja on niin monenlaisia, eivätkä ne kaikki todellakaan ole oikeita. Esimerkiksi Jehovan todistajat käyttävät ns. uuden maailman käännöstä, eikä meidän omakaan uusi käännös ansaitse paljon suurempaa kunnioitusta.

On siis eroa Raamatulla ja "raamatulla", käännöksellä ja väännöksellä. Olenkin halunnut osoittaa sen. Vaikka jo ennen, kuin aloitin näiden sivujen tekemisen minua moitittiin siitä, etten kirjoittanut Raamattua isolla, niin en muuttanut käytäntöäni, koska halusin kaikkien tietävän, että on kysymys tärkeästä asiasta. Koska itse kuitenkin luen aitoa käännöstä, niin tästä päivästä alkaen 15.7.2015 minä olen päättänyt, että kirjoitan oikean Raamatun aina isolla kirjaimella.

 

                             Osiossa Toronton siunaus toin esille Paavo Hiltusen kirjoittaman kirjan, jonka nimi on Toronto ilmiö läpivalaisussa. Tässä kirjassa Paavo tuo esille seuraavankin tärkeän asian; Hän kirjoittaa, että nyt Raamattu on asetettava jälleen keskuspaikalle!  Aloitin tämän päivän Raamatun lukemisella ja vuorossa oli nyt Nehemian kirja. Siinähän Nehemia saa Jumalalta tehtäväksi muurin rakentamisen Jerusalemin ympärille. Ymmärrän niin, että meillä kristityilläkin tulee olla oma muuri, joka suojaa meitä tässä nykyisessä maailmassa. Mielestäni meidän muurimme on Jumalan Sana. Tuo muuri on valitettavasti joutunut monenlaisen hyökkäyksen kohteeksi, eikä se siis enää ole suojaamassa meitä niin kuin sen kuuluisi. Siis Raamattu ei enää olekaan sillä keskuspaikalla, josta Paavo Hiltunenkin kirjoittaa. Moni kristittykin on siinä harhakäsityksessä, että Jumalan Pyhä Henki tulisi asettaa tuolle keskuspaikalle. Siitä johtuu se, että niin moni uskovakin on joutunut harhaan. Jos me emme tunne Raamattua, niin emmehän me silloin hengen vaikuttaessa tiedä, että onko kysymys Jumalan Pyhästä Hengestä, vai tämän maailman sielun vihollisen hengestä. Nyt kannattaisi jokaisen aloittaa tämä muurin korjaaminen. Nehemian kertomuksessa moni korjasi muuria oman asuntonsa, eli vertauskuvallisesti siis itsensä, tai oman seurakuntansa kohdalta. Kyllähän mekin korjaisimme mieluummin jonkun toisen kohdalta, sillä usein ajattelemme, että tuo muuri onkin hyvässä kunnossa meidän kohdallamme. Muurin kunto kannattaisi kuitenkin tarkistaa päivittäin.

 

Kirjoitukset

 

                             ”Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.”  (Matt.22:29) Nämä Jeesuksen sanat pitäisi muistaa erityisesti tänä aikana. Mikäli lukee koko asian kohdan ja saddukeusten kysymyksen, niin kannattaa huomata, että siinä uudessa maassa, jonka Jumala on luvannut uskoville ei enää ihmisten tarvitse lisääntyä, sillä hehän elävät iankaikkisesti, eivätkä täten tule koskaan kuolemaan. Raamattuhan sanoo, että kuolemaa ei enää ole, sillä kaikki entinen on mennyt. (Ilm.21:4)  Tuossa Raamatun kertomassa uudessa maassa ihmisillä on kuitenkin samantapainen lihallinen keho, kuin heillä on ollut eläessään tämän nykyisen maan päällä. Sen voi huomata vaikkapa lukemalla Joh. 20- luku, jossa Jeesus ilmestyi myös Tuomaalle, joka oli ylösnousemusta epäillyt. Jeesushan sanoi Tuomaalle; ”Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen.” Luku jatkuu mm. Jeesuksen sanoilla; ”Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat.”

                             Nyt joku saattaa ajatella, että minä yritän pelotella ihmisiä uskoviksi. Sehän ei kuitenkaan onnistuisi. Kun Paavali todisti uskosta esim. maaherra Festukselle, niin Festus vastasi hänelle; ”Vähälläpä luulet taivuttavasi minut kristityksi” (Ap.t.26:28)  Nyt minä ymmärrän senkin, että Paavalilla oli suuri hätä lähimmäisistä, sillä niin on minullakin. Sen vuoksi olen kertonut, että mitä sanoo Raamattu. Koska kuolemaa ei enää tule olemaan, niin ihminen joutuu ikuisuuden kärsimään helvetin tulen tuskia. Kohtalo on kauhistuttava ja vain sen vuoksi, että ihminen ei halunnut uskoa Jumalaan ja Hänen armoonsa. Ihmiset eivät siis tunne kirjoituksia, eivätkä Jumalan voimaa.

                             Olen saanut huomata, että vain Jumala itse ja Hänen poikansa Jeesus Kristus voivat avata kirjoitukset nöyrälle uskovalle. Ensimmäisessä kappaleessa toin esille Raamatun kohdan Joh. 20. -luku, jossa  kerrotaan Jeesuksen ilmestymisestä Tuomaalle. Saman asianhan voi lukea myös Luukkaan evankeliumin lopusta. Siinähän Jeesus ilmestyi opetuslapsille ja Hän otti ja söi heidän nähtensä. (Luuk.24:43) Ja Hän sanoi heille; ”Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa.” Silloin Hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset. Siis jopa Jumalan Sana voi olla vain kuollutta kirjainta ellei Jumala itse sitä avaa. Se on pitänyt minunkin myöntää ja sen vuoksi minä aina Sanaa lukiessani rukoilen, että myös minä sen käsittäisin. Meidän pakanauskovien takia Jumala on sulkenut juutalaiset tuon ymmärryksen ulkopuolelle, niin etteivät he pääsääntöisesti käsitä kirjoituksia. Kuitenkin mikäli Jumala on Sanansa avannut, niin Hän on tehnyt sen siksi, että voisimme kertoa uskosta ja avata kirjoitukset toisillekin.

                             Jumala oli avannut kirjoitukset Paavalille ja sen mukaisesti hän julistikin. 1.Kor:15 hän sanoo; ”Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myös olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet. Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden kirjoitusten mukaan, ja että Hänet haudattiin ja että Hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan.” On vain ikävää, että monet Jumalan valtakunnan työssä olevat eivät ole käsittäneet, että kuinka tärkeää on itse tuntea Jumalan Sana, eli siis Raamattu. Siitä johtuukin se, että on tapahtunut niin kuin Pietari sanoo, (2.Piet.3:16) kuinka niitä ”tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niin kuin muitakin kirjoituksia omaksi kadotuksekseen.” Siis tässäkin kohdassa varoitetaan muuttamasta Jumalan Sanaa, niin kuin monen seurakunnan johto on näinäkin päivinä tehnyt.

                             Kirjoitukset on sama asia, kuin on Jumalan Sana. Jumalan Sana löytyy Raamatusta. Raamattu sanoo, että Jumalan Sana on elävä ja voimallinen. Johanneksen evankeliumi kertoo, että alussa oli Sana ja Sana oli Jumalan tykönä ja Sana oli Jumala. (Joh.1:1)  Ja valkeus loistaa pimeydessä, ja pimeys ei sitä käsittänyt. (Joh.1:5)  Tämä maailma on siis pimeyden vallassa. Jumala itse tuli Pyhän Henkensä kautta Jeesuksessa Kristuksessa alas maailmaan. Sana jatkaa; Hän tuli omiensa tykö ja hänen omansa eivät ottaneet Häntä vastaan. Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta, vaan Jumalasta. Jumalan omia ovat tässä juutalaiset, siis Jumalan omaisuuskansa, joita varten Jeesus tuli ja pääsääntöisesti he eivät ottaneet Jeesusta vastaan. Juutalaiset sanoivat, että he ovat Aabrahamin lapsia, mutta Jeesus vastasi heille heidän olevan isästä perkeleestä. Valitettavasti nykypäivänkin seurakunnissa on niitä joille Jeesus vastaisi samalla tavalla. Nykypäivän seurakunnissa on sellaisia työntekijöitäkin, jotka ovat hyljänneet kirjoitukset eli Jumalan Sanan ja tilalle he ovat muodostaneet oman sanansa, joka on Jumalan kirjoitusten vastainen. Nämä ihmiset eivät ymmärrä sitä kuinka tärkeä on Jumalan Sana. Kaikki on saanut syntynsä Hänen kauttaan, ja ilman Häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on. (Joh.1:3) 

 

 

 

 

Kokonaisuus

 

 

 

                       Raamattua, eli aitoa Jumalan Sanaa lukiessa kannattaa huomata ja suhtautua siihen niin, että se Sana on kokonaisuus eikä siitä saa ottaa erilleen yhtäkään opetusta. Usein ihmiset ovat tässä harhautuneet, eivätkä ole huomanneet, että opettaessaan erityisesti jotain kohtaa he samalla opettavat jotain toista kohtaa vastaan ja näin ”kumoavat” koko opetuksen. Sielunvihollinen, eli siis saatana haluaisi, että ottaisimme Raamatusta jonkin yksittäisen kohdan ja kehittäisimme opin tuohon Raamatun paikkaan vedoten. Tuo oppi tempauksesta ei ole niin vakava harhaoppi, sillä sehän ei kumoa evankeliumia ja opetusta armosta. Kuitenkin siinä on huomioitu vain yksi Raamatun paikka, joka löytyy Tessalonikalaiskirjeestä. Silloin kun vielä toimin Jyväskylän vapaaseurakunnassa kerrottiin erään kerran Tv:n uutislähetyksessä kuinka vapaaseurakunnassa oli ”nauruherätys”. Seurakunta sai silläkin tavalla julkisuutta, eikä tietysti ollut siitä pahoillaan. Tätä seurakuntalaisten ”hillitöntä” nauramista pyrittiin todistamaan jollain Raamatun paikalla. Olin silloin ja olen vieläkin sitä mieltä, että Raamatusta olisi kyllä löytynyt paikat jotka olisi voitu liittää myös ”itkuherätykseen”, mutta sain osakseni tietysti  vain naureskelua.  Samalla tavalla Raamatusta on erotettu tämä käsitys tempauksesta. Siihen on alettu esim. USA:ssa uskomaan niin voimakkaasti, että se jo vaikuttaa siihen kuka voi toimia matkustajalentokoneen lentäjänä. Myöskin "toronton siunaus"-oppi perustui Jeesuksen opetukseen viinileileistä. Mikäli seurakunnissa olisi ymmärretty se, että Jeesus opetti pääasiassa juutalaisia, niin tältäkin harhalta olisi pudonnut pohja. Se, että Jeesus oli tullut vain juutalaisten takia löytyy kyllä monestakin Raamatun kohdasta. Yksi kuvaava kohta on Kanaanilaisen vaimon usko. Matt.15:22 eteenpäin. Siinähän Jeesus kertoo, että Hänet on lähetetty vain Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö. Ilmeisesti tämäkin kohta on ollut noille mielestään viisaille opettajille liian vaikea ymmärtää.  Nämä tällaiset väärät uskomuksethan pilaavat aidon uskon. Tämä tietysti on saatanan tarkoituskin. Samalla tavalla myös Jyväskylän vapaaseurakunnan  väärä opetus vaikutti. Moni ihminen joutui tämän opetuksen vuoksi harhaan, eikä minua taaskaan uskottu. Olisi ollut hyvä, jos olisi uskottu edes Jumalan Sanaan, niin tällaista ei olisi päässyt tapahtumaan. En kuitenkaan nyt pidä itseäni yhtään toisia parempana. Enhän näitä nyt kirjoittaisi, mikäli Jumala ei armossaan olisi antanut minulle uutta tilaisuutta.  Tämä kaikki on silti tehnyt minusta entistä varovaisemman.

                     Apostolien tekojen 17. luku kertoo Berean juutalaisista. 11. jae kertoo, kuinka nämä olivat jalompia, kuin Tessalonikan juutalaiset, sillä he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin. Siis eivät he uskoneet sitä mitä heille oli opetettu, niinkuin esim. J:kylän vapaaseurakunnan työntekijä ja sen vanhemmisto minua lukuun ottamatta teki. Nykyään vain taitaa olla sillä tavalla, että etenkään nuoret eivät viitsi itse lukea raamattua, vaikka he olisivat seurakunnan johdossa. Tässä tempaus asiassa on erotettu 2. Tess. kirjeessä kerrottu tempaus siitä, mitä Jeesus itse sanoo Matt. evankeliumin mukaan. (Matt.24:30-31)   On oletettu, että 2. Tess.kirje olisi joltain osin väärin käännetty.  Siis Raamattua kannattaa lukea itse, eikä uskoa siihen, mitä on opetettu.

                   

                   Koska Raamattu tulee käsittää kokonaisuutena, niin silloin on uskottava, että se on kokonaan totta. Kun ihmiset lukevat Raamattua, niin he eivät usein ymmärrä lukemaansa, sillä he eivät täydellisesti usko siihen. Kaikki tulee siis uskoa aivan alusta alkaen. Esimerkiksi jo Raamatun alku saatetaan ymmärtää joskus väärin. Joku on kysynyt, että minkä vuoksi Raamatussa on kaksi erilaista luomiskertomusta. Kuitenkin Raamatussa on vain yksi luomiskertomus. Sehän kerrotaan 1.Mooseksen kirjassa sen ensimmäisessä luvussa. Tämän jälkeen toisessa luvussa kerrotaan kuinka kaikki oikein tapahtui. Mikäli ihminen on esimerkiksi ammatissa jossa joutuu huoltamaan, sekä korjaamaan erilaisia teknisiä laitteita, niin silloin täytyy myös ymmärtää, että kuinka kaikki toimii. Näinhän Jumala teki, että me ymmärtäisimme kokonaisuuden. Saattaa olla, että tämä on itseään oikein viisaana pitävälle ihmiselle vaikeaa, mutta onneksi minä en niin viisas ihminen olekaan. Siis ensimmäisessä luvussa Jumala kertoo, että Hän loi ihmisen ja toisesta luvusta selviää, että kuinka se tapahtui.

                 Onkin aivan ihmeellistä, että mikäli alamme erottelemaan joitain kohtia Raamatun opetuksesta, niin silloin me usein alamme uskoa johonkin väärään opetukseen. Niinkuin nyt esim. tämä uskomus tempauksesta. Paavalihan kirjoitti, että jo alkuseurakunnan aikana esiintyi väärää opetusta. Hänhän kirjoittaa 2.tess.-kirjeen 2. luvussa mm. niin, ettemme antaisi kenenkään vietellä itseämme millään tavalla, sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu . . . jne. Siis jo Paavalin täällä vaikuttaessa tästä asiasta oli väärää opetusta ja nyt jotkut seurakunnat ovat omineet tuon väärän opetuksen vedoten siihen, että tämä kohta olisi ehkä väärin käännetty. Hehän olisivat voineet lukea asian suoraan Matteuksen evankeliumista, mutta he ovat mieluummin jatkaneet eteenpäin tätä väärää opetusta, sillä ilmeisesti Raamatun luku ja sen ymmärtäminen on ollut heille itselleen liian vaikeaa.

                  Koska Jyväskylän vapaaseurakunnassa ja baptistilähetyksessä ymmärretään Raamattu noin täydellisen väärin, niin nousee mieleen, että lukevatkohan nuo "opettajat" itse ollenkaan Raamattua, vai uskovatko he siihen, mitä ovat kuulleet jostain muualta.

                 Nyt kannattaa huomata se, että antikristus tulee käyttämään tätä samaa metodia. Antikristus erottaa armon, rakkauden ja totuuden. Siis antikristus tulee opettamaan ihmisille Jumalan Sanaa, mutta unohtaa totuuden ja julistaa vain armoa ja rakkautta. Aivan samalla tavalla tekee jo nykyinen paavi, mutta kuitenkin olen tulkinnut Jumalan minulle avaamasta profetiasta, että vasta tuo Vatikaanin itsenäisyysajan 10.paavi on Raamatussa kerrottu antikristus.Tulkintani mukaan tulee vielä 2 paavia ja vasta 3. paavi on antikristus. Kuitenkin jo nyt kannattaa kristittyjen huomata se, että Jumalan Sana täytyy ymmärtää kokonaisuutena, eikä siitä saa erottaa erikseen jotain kohtaa ja muodostaa oppia tuon kohdan perusteella. Raamattu kertoo, että oikea Kristus on täynnä armoa ja totuutta. (Joh.1:14)

                  Kun me ihmiset suunnittelemme ja keksimme jotain, niin se pitää tietysti testata, että toimiiko se. Näin näyttää toimivan myös saatana. Vaikuttaa siltä, että testi toimi ainakin Jyväskylän, Joensuun ja Järvenpään seurakuntien kohdalla. He siis olisivat valmiita hyväksymään antikristuksen opetuksen. Nyt mielestäni näiden seurakuntien pitäisi tehdä julkinen parannus, jossa he tunnustaisivat sen, että eivät ole ymmärtäneet Raamattua, vaan ovat opettaneet väärin.

 

 

       Oikea Raamatun ymmärrys

                  

                     Oikea Raamatun ymmärrys on minusta tärkeä asia. Raamattuahan on usein vaikea ymmärtää. Se onkin luonnollista ja Jumala tietää sen. Lue vaikka ap.t.8:30     Tästä johtuukin se, että ennen kuin alan Raamattua lukemaan niin pyydän Jumalalta, että Hän avaisi minulle Sanansa. Silloin kun joku Jumalan palvelutyössä oleva ymmärtää Raamatun väärin, niin se "sattuu" heti korvaani. Katselin juuri hengellistä tv- ohjelmaa. Siinä joku henkilö kertoi, että Jeesus olikin Jumala itse. Eihän Raamattu näin opeta. Raamattu opettaa, että Jeesus oli Jumalan poika, sillä Hän syntyi Jumalan Pyhän Hengen voimasta. Ensimmäisen Korintolais kirjeen 15. luvussa Paavali kertoo, että kaikki on alistettu Jeesuksen vallan alle. Jae 28 kertoo, että sen jälkeen kun tämä näkyvä maailmamme päättyy, niin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut Hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikessa. Koska kaikki on alistettu Jeesuksen valtaan, niin olisi sama rukoilla Jeesusta. Minä itse rukoilen kyllä aina Taivaallista Isääni, sillä Jeesuskin opetti niin.    Jyväskylän vapaakirkossa rukoillaankin henkeä, joka ei näytä olevan sama, kuin Pyhä Henki, vaikka siellä sitä nimitystä käytetäänkin.